ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО
МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ
ПОРТ ЮЖНИЙ
  В АМПУ обговорили хід підготовки попереднього ТЕО концесії порту Южний
Дата публікації: 01.08.2018
    31 липня в Одесі відбулась робоча зустріч представників Міністерства інфраструктури України, Офісу підтримки реформ, Центру занятості, адміністрації ДП «МТП «Южний», профспілок, експертів та консультантів, які розробляють попередній варіант техніко-економічного обґрунтування концесії порту Южний. Нарада у форматі круглого столу стала майданчиком для обговорення стратегічних питань щодо збереження соціальних гарантій працівників та формування переліку вимог, які сприятимуть залученню  ефективного інвестора.

    Виступаючи перед учасниками зустрічі, Олександр Басюк, директор департаменту реформування та функціонування морського та річкового транспорту Міністерства інфраструктури України сказав:  «Я переконаний, що недостатня поінформованість  учасників процесу про перебіг  процесу розробки ТЕО,  сприяє зростанню  напруги, як у роботодавця, так і у працівників.  Тому головним аспектом, з моєї точки зору,  є – відкритість і прозорість проходження  усіх етапів доконцесійної роботи. Що саме – оренда чи концесія, на яких умовах, з яким персоналом, на який час може передаватись підприємство  – ці питання ще вивчаються. Остаточних рішень немає.  Разом з тим, ми наголошуємо, що ніхто не зацікавлений, щоб постраждали працівники, а колектив був обмежений в своїх правах. Наше завдання – спільно розробити перелік вимог для  концесіонера (приведення в порт додаткових вантажів, узгодження  обсягу початкових інвестицій, збереження соціальних гарантій для кожного працівника) задля отримання максимального прибутку, ефективного використання виробничих потужностей і глибин».

    Активну позицію зайняли профспілки. Заступник голови Профспілки працівників морського транспорту України Валерій Васильович Тарнавський, який також очолює  профспілку  Херсонського морського порту зауважив, що нещодавно у ЗМІ було оприлюднено перелік кращих портів світу.  Так от із 10 кращих стивідорних компаній у світі, 7 – державні (Китай та Сінгапур). «Сьогодні, говорячи про концесію усі забувають про ефективність роботи державних портів. В Україні вони працюють неефективно, у тому числі, завдяки політиці держави. Підприємства поставлено в умови виживання. Якщо сьогодні не забирати 75% чистого прибутку, порти могли б розвиватись, інвестувати в розвиток. Багато питань забюрократизовано,  як ось, наприклад, затягування погодження фінансових планів і т.ін. Якби усі ці питання вирішити, то підприємства державної форми власності могли б успішно працювати і в  форматі ДП. Це – моя власна думка. Херсонський порт сьогодні  працює над розробкою ТЕО. До переліку вимог, які стосуються колективу, профспілки включили збереження на 5 років умов колективного договору, встановлення на цей же термін мораторію щодо скорочення працівників. Разом з тим, ми не відмовляємось від «соціальних парашутів» з виплатою річного заробітку, чи  програми виходу на пенсію для пенсіонерів з виплатами декількох окладів. Обов’язково декларуємо необхідність збереження рівня заробітних плат, а  також їх подальшу  індексацію після зростання прожиткового мінімуму».

    Профспілкові лідери ДП «МТП «Южний», Сергій Маслов та Сергій Спіцин, підтримують колег із Херсона, та зауважують, що  особливістю порту Южний  є те, що він є містоутворюючим і бюджет  міста на 25% складається із відрахувань заробітних плат працівників ДП.  Додатковий ризик профспілки бачать у  нестабільній роботі ОПЗ, який знаходиться неподалік Южного. Адже знайти  підприємства, де б можна було знайти роботу поблизу міста, сьогодні вкрай складно.
 
    Сергій Маслов також зауважив, що до прийняття закону про концесію передчасно  взагалі говорити про будь-які зміни в роботі підприємства.  «Але якщо ми уже  розглядаємо  попередні умови  ТЕО, то профспілки обов’язково повинні  брати участь у обговоренні та виконувати свої соціальні функції, такі як збереження робочих місць та виконання усіх соціальних гарантій портовиків», – додав він.

    В.о. директора ДП «МТП «Южний» Анатолій Яблунівський  підкреслив, що  Морський торговельний порт «Южний» – найкраще підприємство галузі: «Южний сьогодні найбільша стивідорна компанія в Україні. Підприємство   є самодостатнім та прибутковим, і може самостійно інвестувати значні суми (близько 800 млн грн у 2018 році) у власний розвиток. Якщо провести паралель з виступом Валерія Васильовича Тарнавського, то державне підприємство може працювати ефективно. «Южний» на 100% забезпечений власними суміжними  виробничими підрозділами, які необхідні для успішної роботи. Відповідно, і розглядати ДП необхідно як цілісний майновий комплекс, а не як окремі виробничі одиниці. Сьогодні досить складно прогнозувати, яку додаткову  вантажну базу зможе запропонувати привести в Україну,  в акваторію порту для ДП потенційний концесіонер. Нам не байдужа доля підприємства і колективу, тому ми будемо надалі докладати максимум зусиль, щоб прийняті в Міністерстві рішення були успішно реалізовані в порту, а люди спокійно працювали і отримували  достойну заробітну плату».

     Усі учасники робочої групи, як з боку підприємства, так і з боку Міністерства інфраструктури зацікавлені в обговоренні та  вирішенні  соціально важливих і гострих питань,  тому прийнято рішення  зустрічі у такому форматі проводити  на регулярній основі.