Найглибший порт України



Морський торговельний порт «Южний» – державне стивідорне підприємство, лідер за об´ємами перевалки вантажів в Україні. Підприємство розташоване на північно-західному узбережжі Чорного моря, в акваторії незамерзаючого Малого Аджалицького лиману та є найглибшим портом України.

НАШ ПОРТ ЮЖНИЙ

Очисні споруди

Очисні споруди обов'язково потрібні будь-якому підприємству. Своєчасне очищення стоків важливе для екології. Воно запобігає забрудненню водоймищ і грунту, грунтових вод.

На ДП «МТП «Южний» працює Комплекс очисних споруд (КОС). Він призначений для очищення зливових і виробничих стоків, які далі потрапляють до підрозділів для подальшого використання.

«В склад КОС входить 7 насосних станцій та два десятка різноманітних споруд. Комплекс обладнаний установками по знесоленню води методом зворотного осмосу. Доречі, в Україні обладнання такого рівня з’явилося вперше саме на нашому підприємстві», - сказав начальник дільниці водопостачання і каналізації Сергій Стрелюк.

На КОС надходять зливові води з загальних та виробничих територій, дощові, талі води, води з гідрозмиву доріг, котельної, автотранспортних мийок, відстійників та мереж зливової каналізації (у тому числі вугільно-рудного комплексу вагоноперекидачів) тощо.

Прийняті стоки проходять багатоступеневу очистку з використанням хімічних реагентів. В результаті отримуються технічні очищені води різної якості та об'єму в залежності від потреб підприємства. Вони накопичуються і зберігаються в резервуарах.

Вода з КОС постачається насосними станціями на наступні об’єкти підприємства:
- перміат - на технологічні потреби котельної «Центральна»
- концентрат - на 5-й причал в місце бункеровки автоцистерн (для полива доріг, причалів).
- фільтрована вода - на технологічні потреби (гідрозмив) вугільно-рудного комплексу вагоноперекидачів.

Наявність очисних споруд на підприємстві робить робочий процес екологічним та більш економічним, оскільки очищені стічні води використовуються повторно для господарських потреб.

Unilok E-55s Tracktronic

Для ефективного виконання робіт з переміщення, буксирування залізничних вагонів і рол-трейлерів на підприємстві є спеціальна техніка - три сучасних маневрових локомобіля ірландської компанії "Unilokmotive Limited".

Це спеціалізована багатофункціональна залізнична техніка, здатна пересуватися, як по дорогах, так і по рейках. Машини Unilok мають ряд переваг в порівнянні зі звичайними локомотивами: більша мобільність та економічність (вимагають менших операційних і капітальних витрат).

Надійна конструкція локомобілів моделі «Unilok E-55s Tracktronic» дозволяє забезпечити максимальну ефективність при переміщенні важких вантажів по рейках. Спеціальні колеса техніки виготовлені з поліуретану, вони підходять для рейок і забезпечують коефіцієнт тяги в 2,5 рази більше в порівнянні зі сталлю. Максимальний тяговий тоннаж локомобіля становить 1200 тонн. Машини здатні працювати ефективно і в зимовий період, при температурі повітря до -25 ° C.

Хопер-дозатор

Хопер-дозатор є одним з видів саморозвантажних вагонів бункерного типу. Цей вагон призначений для перевезення, дозованого механізованого розвантаження, укладання в колію і розрівнювання баласту під час ремонту та планового обслуговування залізничних колій.

На ДП «МТП «Южний» є сучасний хопер-дозатор, який був сконструйований на Великолукському локомотиворемонтному заводі. Його вантажопідйомність досягає 63 тонн, а місткість кузова більше 33 м3. Кузов вагона має форму воронки, в нижній частині якої розташовані люки. Через ці отвори висипається вантаж під дією гравітаційної сили, що сприяє швидкому розвантаженню. Дозуючий механізм одразу розрівнює баласт на задану товщину. Це дозволяє здійснювати вивантаження в різних комбінаціях: між коліями, всередину колії, на узбіччя або на всю ширину.

Управління дозуючим і розвантажувальним пристроями забезпечується спеціальною пневмосистемою. Пересувається вагон-хопер за допомогою локомотива, який тягне його за собою, а розвантаження вагону відбувається під час руху поїзда при швидкості 2-5 км/год.

Ролл-трейлери

Вантажний ролл-трейлер - це платформа на колесах, яку переміщує портовий тягач. На підприємстві ролл-трейлери використовуються для перевезення чавуну. Їх також можна задіяти для перевезення металопрокату й інших масових вантажів. Ці колісні платформи задіяні як в складських операціях, так і безпосередньо в вантажно-розвантажувальних операціях порту.

На ДП «МТП «Южний» 34 ролл-трейлера, які використовуються за прямим призначенням - для перевезення вантажів, а також 2 ролл-трейлера, які задіяні в складі конструкції очисної машини. Велика частина ролл-трейлерів підприємства представлена швейцарською фірмою Plan Marine, а також українською фірмою «Азовбуд».

Мобільні портальні крани

Сучасна вантажопідйомна техніка забезпечує ефективність технологічних операцій На державному підприємстві «Морський торговельний порт «Южний» використовуються 4 мобільних портових крани, що можуть вільно переміщуватися по будь-якій площі на власних колесах. Даний тип техніки представлений німецькою фірмою Liebherr, модель LHM-150. Ці крани задіяні у складських операціях.

Технічні характеристики кранів дозволяють їм працювати в 2-х режимах: крюковий та грейферний. Максимальна вантажопідйомність у крюковому режимі - 40 тонн, у грейферному режимі - 30 тонн. Виліт стріли - 32 метри. Опорний візок на пневмоколесах забезпечує крану маневреність і дозволяє переміщатися по території порту. Мобільні портальні крани гарантують високу ефективність, надійність та економічність експлуатації.

Суда Capesize

Найбільші створені людиною транспортні засоби - торговельні судна. Гіганти довжиною в сотні метрів, які перевозять сотні тисяч тонн вантажів за один рейс.

Судна типу Capesize настільки великі, що не можуть пройти крізь Панамський або Суецький канали та змушені огинати мис Горн Південної Америки або мис Доброї Надії на півдні Африки.

Зазвичай ці балкери перевозять руду та вугілля. ДП «МТП «Южний» - єдиний український стивідор, здатний завантажити кейпсайз більш ніж на 200 тис.тонн.

Портальні крани «Tukan»

Для обслуговування торговельних суден на ДП «МТП «Южний» є більш ніж 40 портальних кранів. Розповімо про деякі з них - «мастодонти» на ринку кранової техніки. Це німецькі крани «Тукан». Саме вони обробляють судна типу Кейпсайз. На підприємстві їх три.

Вантажопідйомність "Тукана" - 50 тонн. Максимальний виліт стріли - 50 метрів. Продуктивність навантаження - до 2 тис. тонн на годину!

Основні переваги крана:
- екологічність
- висока продуктивність
- енергоефективність
- надійність

Висота крана - 73 метри. Кожен день кранівник піднімається на рівень 25 поверху, а спускається тільки два рази за робочий день - на обід і в кінці зміни.

Буксири льодового класу

Жодне вантажне судно не заходить в акваторію порту Південний без допомоги маленьких, але потужних і високоманеврових буксирів-кантувальників ДП «МТП «Южний». На підприємстві 4 буксира 4-го арктичного льодового класу (Arc4). Три з них носять імена заслужених портовиків, які зробили значний внесок у становлення і розвиток порту Южний: - «Євген Яковцев», «Геннадій Савельєв» та «Володимир Іванов».

Наші буксири цілий рік за будь-яких погодних умов обслуговують всі судна, а також судна типу Capesize. Технічний флот підприємства оснащений сучасними системами пожежогасіння для роботи в надзвичайних ситуаціях.

Розморожувачі вантажу

В зимовий період вантаж в напіввагонах набирає вологу, спресовується від вібрації, замерзає. Його вивантаження в такому стані уповільнює процес обробки вагонів.

Саме тому в ДП «МТП «Южний» працюють спеціалізовані розморожувальні пристрої і дробильно-фрезерні машини на комплексі вагоноперекидача. Розморожувальні пристрої є прохідними, тобто напіввагони, які заїжджають на підприємство, проходять через розморожувачі і потім подаються на ротори вагоноперекидача.

Пристрої повністю автоматизовані, є можливість програмування різних режимів для кожного окремого виду вантажів.

Коксівне і енергетичне вугілля

Коксівне і енергетичне вугілля - основний імпортний вантаж ДП «МТП «Южний». Ці вантажі важливі для енергетичної безпеки країни та економіки в цілому.

Енергетичне вугілля використовується для завантаження наших українських теплоелектростанцій. Завдяки ньому в наших будинках завжди тепло.

Коксівне вугілля – головний компонент металургійної промисловості. Вугілля, перероблене в кокс, використовується у виробництві 70% сталі у світі.

У вересні держстивідор «Южний» встановив новий рекорд зі швидкості вивантаження – 20000 тонн вугілля за добу. Всього за 9 місяців обсяг перевалки вугілля склав 1,53 млн тонн.

Конвеєри

«Конвеєри – наші справжні годувальники», - говорять в порту. І це не безпідставно.

Робота конвеєрів – невід’ємна та важлива частина процесу обробки вантажів морського порту «Южний. На підприємстві їх 20 і всі вони є складовою частиною комплексу вагоноперекидача.

За допомогою конвеєрів вантаж з комплексу вагоноперекидача надходить безпосередньо до причалів підприємства, де одразу потрапляє в подальший процес обробки.

Продуктивність роботи одного конвеєра сягає до 2000 т/год. Найпотужніший серед них має потужність 800 кВт. Ширина конвеєрної стрічки - 1600 мм, швидкість роботи - 2,5 м/сек. Експлуатують та обслуговують конвеєри працівники ремонтних майстерень підприємства.

Руда

Людина виготовляє і використовує вироби із заліза понад чотири тисячі років. Більше 90% залізних руд використовуються в чорній металургії для виробництва чавуну і сталі.

Саме продукти залізних руд є домінуючими вантажами ДП «МТП «Южний».

Залізорудна сировина (ЗРС) - вид металургійної сировини, що використовується в чорній металургії здебільшого для виробництва чавуну.

Чавун - сплав заліза з вуглецем. Чавун одержують із залізних руд в доменних печах. Основна маса чавуну переробляється в сталь, яка є найважливішим конструкційним матеріалом.

Залізорудний концентрат (ЗРК) - продукт збагачення руди, що використовується як напівфабрикат для виробництва доменних окатишів і окатишів під металізацію. Доменні окатиші використовуються для виробництва чавуну, а окатиші під металізацію використовуються насамперед для виробництва заліза.

Залізорудні окатиші (ЗРО) - це маленькі кульки залізної руди, що використовуються при виробництві сталі. Вони зроблені з порошку, який утворюється в процесі видобутку руди, колись він вважався відходом.

Нікелева руда

ДП «МТП «Южний» перевантажує нікелеву руду, крім домінуючих вугілля, руди та чавуну. Вона надходить до нас з Гватемали.

Нікелеві руди - мінеральні утворення з вмістом нікелю у таких кількостях, що його доцільно вилучати. З цих руд отримують нікель і феронікель.

Нікель покращує властивості сталі, добавка цього елемента підвищує її міцність, в'язкість і пластичність. Крім того, нікель широко застосовується у виробництві нержавіючих, жароміцних, кислотостійких та інших сталей і сплавів.

Феронікель - це сплав заліза і нікелю, який використовується для легування сталі і сплавів. У багатьох випадках замість чистого нікелю використовують феронікель, собівартість виробництва якого нижче, ніж чистого металу.

Україна використовує нікелеві руди в якості сировини для металургійного підприємства ТОВ «Побузький феронікелевий комбінат», який виробляє феронікель в промислових масштабах, а також для реекспорту.

У 2020 році колектив ДП «МТП «Южний» обробив 180,5 тисяч тонн нікелевої руди

Чавун

До структури вантажообігу Морського торговельного порту «Южний» входить чавун. Підприємство обробляє чавун, що використовується як сировина для виплавки сталі. Перевагами такого чавуну є: відносно низька вартість, чудові ливарні якості, міцність, зносостійкість, простота в обробці та утилізації.

Щодня ми користуємося безліччю речей зі сталі, починаючи від побутових речей до інструментів та складного обладнання. Від якості чавуну залежить якість сталі. Чавун – це сплав заліза і вуглецю, при цьому вміст вуглецю в сплаві становить 2,14 % і вище. Виплавляється чавун, як правило, в доменних печах при температурі від 1150 до 1200°C.

Виготовляється переробний чавун на найпотужніших високотехнологічних підприємствах повного металургійного циклу країни:
ПрАТ «Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча»;
ПАТ «Металургійний комбінат «АЗОВСТАЛЬ»;
ПАТ «Дніпровський металургійний комбінат»;
ПАТ «Запоріжсталь»

Грейфер

Грейфер - вантажозахватне пристосування кранів. На ДП «МТП «Южний» 128 грейферів.

Для одного і того ж виду техніки можна використовувати різні види грейферів, в залежності від особливостей робіт і виду вантажу. Основні вантажі на підприємстві - вугілля, руда та чавун. Вони мають різну об'ємну масу, насипну щільність і можуть перебувати в різних станах.

Умовно грейфери можна розділити на 4 групи за видами вантажопідйомної техніки, на якій вони використовуються:

1. Для портальних кранів ТУКАН 3000 використовується 10 грейферів: 4 вугільних (вантажопідйомність 35 тонн) і 6 рудних (36 тонн).

2. Для портальних кранів Либхер 280 використовується 7 грейферів: 2 вугільних (16 тонн) і 5 рудних (18,9 тонн).

3. Для портальних кранів СОКІЛ, КОНДОР і МАРК 45 використовується 105 грейферів: 40 вугільних (10 тонн), 55 рудних (10,6 тонн) і 10 пелюсткових грейферів для перевалки чавуну (9,9 тонн ).

4. Для портальних кранів Кондор і МАРК 45 використовується 6 радіокерованих грейферів для вугілля: 4 грейфера вантажопідйомністю 18 тонн і 2 грейфера вантажопідйомністю 14 тонн.

На підприємстві під час виконання вантажно-розвантажувальних робіт без грейферів не можна обійтися. Вони також задіяні в складських операціях і роботах з вивантаження залізничних напіввагонів.

Ковшові навантажувачі

Ковшові навантажувачі - незамінні помічники у всіх господарських операціях ДП «МТП «Южний».

На сьогоднішній день їх 32, але вже за тиждень, 25 листопада, очікується надходження 4-х нових потужних ковшових навантажувачів фірми Liebherr.

Ковшові навантажувачі підприємства можна умовно розділити на три класи, виходячи з потужності і об’єму ковша:

- навантажувачі малого розміру з об'ємом ковша 0,35 м3 використовуються для дрібних господарських робіт, а також для дозачистки трюмів на баржах. На підприємстві 3 таких навантажувача, фірми Locust;

- навантажувачі середнього розміру мають об'єм ковша 2,5 м3. Ці навантажувачі підприємство використовує на всіх видах основних робіт: вантажні роботи, зачистка трюмів, переміщення вантажів. 15 навантажувачів такого розміру представлені фірмами Liebherr і Komatsu;

- навантажувачі великого розміру. Ці машини працюють з усіма видами вантажів і виконують 80% всіх основних робіт підприємства: переміщують вантажі, беруть участь в процесі перевалки, працюють в трюмах. Також ці навантажувачі використовуються для робіт з перевезення чавуну на ролл-трейлерах. Об'єм ковшів цих навантажувачів від 3,2 м3 до 9 м3. Вони представлені провідними фірмами-виробниками вантажної техніки Liebherr і Caterpillar, на підприємстві їх 14.

Парк сучасної техніки підприємства забезпечує якісне та своєчасне виконання вантажних робіт, а постійне оновлення техніки становить, так званий, «запас міцності»: підприємство збільшує обсяги перевалки.

Вилкові навантажувачі

В службі механізації ДП «МТП «Южний» широкий автопарк різноманітної техніки, у тому числі, - автонавантажувачі з вилковим захватом. Вони застосовуються для обробки генеральних вантажів, включаючи всі тарно-штучні вироби.

Автонавантажувачі активно беруть участь в господарській діяльності порту: займаються забезпеченням портальних кранів - підвозять грейфери; забезпечують обслуговування та проведення ремонтних робіт вантажопідйомних машин тощо.

У держстивідора «Южний» 31 автонавантажувач з вилковим захватом. Вони різняться вантажопідйомністю: від 1,5 тонн до 25 тонн і представлені провідними фірмами з виробництва вантажної техніки: Kalmar, Toyota, Linde, Konecranes. Це надійна техніка, яка відмінно переносить інтенсивну експлуатацію.

Переваги спiвробiтництва

Підприємство цілорічно виконує широкий спектр навантажувально-розвантажувальних, складських та допоміжних робіт, здійснює переробку навалювальних, генеральних та тарно-штучних вантажів. Спеціалізація ДП МТП «Южний» – ЗРC, вугілля, металопродукція, зернобобові вантажі та продукти їх перероблення.
Зручне розташування залізничної станції «Берегова», розвинута інфраструктура автомобільних та залізничних шляхів допомагають державному порту безперебійно доставляти та відвантажувати вантажі.
ДП «Морський торговельний порт «Южний» оперує на 6 причалах, загальна довжина яких становить 1540,5 м. Глибина підхідного та внутрішнього каналів (21 м) дозволяють обробляти сучасні великотоннажні судна типу рanamax, сapesize, newcastlemaх, з осадкою 18,5 м та дедвейтом понад 200 000 тонн. Виробничі майданчики оснащені сучасними портальними кранами «Тукан», «Liebherr», «Сокіл», «Кондор» і «Марк-45».